ЯК ДОПОМОГТИ ЛЮДИНІ З ДЕПРЕСІЄЮ ТА ІНШИМИ ПСИХІЧНИМИ РОЗЛАДАМИ? 5 ПРОСТИХ КРОКІВ
Усі ми, час від часу, зустрічаємо людей, які проходять через життєві випробування, наприклад, переживають втрату, хворіють або мають важкий час на роботі. Ці та подібні несприятливі події можуть провокувати чи посилювати депресію, соціальну тривогу, панічні атаки чи інші психічні розлади. Саме в такі періоди підтримка оточення є надзвичайно важливою. Вона може допомогти людині впоратись зі складнощами або, як мінімум, покращити її стан, пише Вікторія Горбунова - докторка психологічних наук, психотерапевтка, співавторка Універсального тренінгу з психічного здоров’я.
Цей тренінг розвиває навички взаємодії з людьми з психічними розладами. Вчить допомагати іншим у п’ять простих кроків:
1)розпізнати складнощі,
2)почати розмову про психічне здоров’я,
3)підтримати людину,
4)скерувати за фаховою допомогою
5)переконатись у її отриманні.
Володіння цими навичками є важливим для кожного, хто спілкується з людьми на роботі чи в побуті (наприклад, продавчиня в фермерському магазині, де ви купуєте молочні продукти або бариста у кав’ярні на розі, де ви щодня п’єте свою обідню каву тощо). То що всі ми можемо зробити, якщо, наприклад, підозрюємо в когось депресію?
КРОК 1. НАВЧИТИСЯ ПОМІЧАТИ ТРУДНОЩІ
При депресії людина часто виглядає стомленою або млявою, може говорити повільніше ніж зазвичай, перепитувати та втрачати нитку розмови. Вона може бути неуважною, а будь-яка дрібниця може засмутити її й викликати сльози. Речі, які зазвичай радували – тепер не приносять задоволення, а та сама кава – більше не смакує. Якщо вдасться завести розмову, то в ній звучатимуть безнадія, відсутність інтересу до справ, проблеми зі здоров’ям, власна нікчемність та інші подібні речі.
КРОК 2. РОЗМОВА ПРО ПСИХІЧНЕ ЗДОРОВ'Я
Сказати людині, що ви помічаєте зміни в її поведінці та хвилюєтесь за неї, а також з’ясувати, чи розуміє вона, що з нею відбувається – може бути непросто. Проте, це необхідний крок. Тут важливо переконатися, що ніщо не завадить такій розмові (наприклад, немає інших відвідувачів або ви можете відійти у місце, де ніхто не заважатиме говорити). Головна ідея в тому, аби назвати особливості поведінки, які ви помічаєте, сказати, що це може свідчити про психологічні складнощі й запитати людину, чи вона готова поговорити на цю тему. У випадку заперечення та відмови – варто бути спокійним і ні на чому не наполягати. Лише зауважити, що ви готові поговорити й іншого разу, коли людина матиме бажання.
КРОК 3. ПІДТРИМАТИ
У разі позитивної відповіді щодо розмови, варто її продовжити і сказати що саме, на вашу думку, відбувається. Оскільки будь-який діагноз – страва фахівців і ви напевно нічого не знаєте, то варто говорити лише про ймовірність. Наприклад: «Такі прояви можуть свідчити про депресивний стан». Важливо, щоб людина не почувала своєї провини. Річ у тім, що тема психічного здоров’я оповита міфами та стереотипами й люди часто винуватять себе у проблемах. Тому наступна доречна фраза: «Депресія є дуже поширеною і жодна людина не винна в її виникненні».
Гарна новина в тому, що депресія, особливо, якщо вчасно звернутися за допомогою, добре лікується. З простих щоденних речей, які можуть підтримати людину з депресією, є добре харчування, повноцінний сон, регулярні прогулянки, помірний спорт, а також час з друзями. Власне, все це і можна порадити під час короткої розмови та перейти до наступного, четвертого кроку – скерувати за фаховою допомогою.
КРОК 4. СКЕРУВАТИ ДО ПСИХОЛОГА / ПСИХІАТРА
Не варто недооцінювати допомогу дійсно кваліфікованих фахівців. У випадку депресії це може бути не лише психіатр чи психотерапевт, але й психолог і, навіть, сімейний лікар, який пройшов відповідне навчання. Всі вони здатні значно полегшити стан і за короткий час допомогти людині повернутись до звичного життя, відновити його якість. Можете розповісти, що депресія добре реагує на психологічні втручання і якщо йдеться про її неважкий перебіг, то поліпшення може відбутися і без прийому медикаментів. Самих ліків теж не варто боятись. Сучасні антидепресанти безпечні, а лікар завжди підбере потрібний препарат і визначить дієву дозу. Якщо знаєте доброго фахівця – рекомендуйте його прямо. Такий «теплий» контакт спрацює набагато краще, ніж абстрактна порада звернутись за допомогою.
КРОК 5. ПЕРЕКОНАТИСЯ, ЩО ЛЮДИНІ СТАЛО КРАЩЕ І ВОНА ОТРИМУЄ ДОПОМОГУ
Поцікавитись самопочуттям та дізнатись про стан справ при наступній зустрічі є так само важливим, як і завести першу розмову. Адже прояв уваги та турботи цінний завжди, а особливо у випадках, коли людина має непростий період.
Джерело: MENTAL HEALTH FOR UKRAINE (MH4U)